The Exhibition “Namban Art and Old Maps" in Kobe City Museum (2) 神戸市立博物館『南蛮美術・古地図企画展』(2)
前回記事: The Exhibition “Namban Art and Old Maps" in Kobe City Museum (1) 神戸市立博物館『南蛮美術・古地図企画展』(1)
Ashikaga Yoshiaki had been a puppet in the hands of Nobunaga since he had assumed the position of Shogun, and had been dissatisfied with the situation. He repeatedly tried to remove Nobunaga’s force. In 1573, Nobunaga understood that Ashikaga Yoshiaki became not only useless but harmful for him and chased Yoshiaki out of Kyoto. The Ashikaga Shogunate was extinguished, and Nobunaga became the first among samurai in both name and reality. In 1581, Nobunaga extinguished Takeda family to annex Kai and Shinano Provinces by force and got the most part of Japan under control. But in 1582, Akechi Mitsuhide suddenly rebelled against Nobunaga and attacked the temple Honnouji, where Nobunaga stayed. Nobunaga suisided himself at an inner room in the burning temple.
足利義昭は将軍就任以来、信長の傀儡であり、その状況に不満でした。彼はたびたび信長の勢力を排除しようと試みました。1573年、信長は、足利義昭が自分にとって利用価値がなくなっただけでなく有害になったと判断して彼を京都から追放しました。足利幕府は滅亡し、信長は名実ともに武家のトップに立ちました。1581年には、信長は武田氏を滅ぼして甲斐・信濃を武力で併合し、日本の大部分を支配下に置きました。しかし、1582年、明智光秀が突然、信長に対して謀反を起こし、信長が滞在していた本能寺を襲いました。信長は燃えさかる本能寺の一室で自害しました。
Oda Nobunaga was a special hero who had a peculiar talent, ingenious ideas, a bold vision and strong leadership, but he was not able to tolerate dissent and make a compromise with his opponents. He also disrespected conventional values and traditional authority. Some historians believe that he also intended to threaten the position of Mikado. In Japanese society where people emphasized cooperativeness and valued ambiguous consensus building, he was a very extraordinary leader. Some people offered much praise for him, others absolutely detested him. In terms of results, he died of a traitorous betrayal by his leading retainer just before unifying the country. His successor Hashiba (Toyotomi) Hideyoshi inherited his vision but did not inherit his approaches. Hideyoshi made win-win deals with his rivals and opponents to let them to accept his governance, and at last, in 1590, he unified the country.The image below is a portrait of Hashiba ( Toyotomi ) Hideyoshi, which is painted by unknown painter after his death.
織田信長は特異な才能と独創的なアイデア、大胆なビジョン、そして強力なリーダーシップを持った特別な英雄でしたが、彼は異論を受け入れたり、反対派と妥協したりすることができませんでした。彼は因習的な価値観や伝統的な権威も軽視しました。彼が天皇の地位をも脅かそうとしていたと考える歴史家もいます。協調性を重視し、あいまいな合意形成を評価する日本社会において彼は極めて異質なリーダーでした。彼を非常に称賛する人がいた一方で、彼を激しく憎悪する人々もいました。結果的に、彼は天下を統一する直前に重臣の反逆行為によって亡くなりました。彼の後継者である羽柴(豊臣)秀吉は、彼のビジョンは引き継ぎましたが、手法は引き継ぎませんでした。秀吉はライバルや反対派とウィンウィンの取引をおこなって自らの支配を受け入れさせ、ついに、1590年、天下を統一しました。下の画像は、死後に描かれた、作者不明の羽柴(豊臣)秀吉の肖像画です。
Hashiba Hideyoshi ( 1537 - 98 ) was born into a poor peasant family. In 1558, he was hired as a lowly servant of Oda Nobunaga. After that, he became a foot-soldier and gained fame at some battles. He built up his career so rapidly because of his versatile ability, dedicated efforts and excellent tact in dealing with people, and became one of top generals. As soon as Oda Nobunaga died of a traitorous betrayal by his retainer Akechi Mitsuhide in 1581, Hideyoshi defeated Akechi Mitsuhide to avenge his master. He displaced Nobunaga’s sons who are less politically able than he to became a successor of Nobunaga. In 1590, Hideyoshi subjected all of lords to unify the country. In contrast to Nobunaga, Hideyoshi was not tolerant for Christian missionaries and he banished them from Japan. But he didn’t stop trade with Christian countries that yielded a great profit, so art and culture kept being influenced by Europe.
羽柴(豊臣)秀吉(1537~98)は貧しい農民の家に生まれました。1558年、彼は織田信長の奉公人として雇われました。その後、彼は足軽となり、いくつかの戦いで手柄を立てました。彼はその多彩な才能と献身的な努力、卓越した人づきあいの巧さのおかげでまたたく間に出世し、最高司令官の一人にまでなりました。1581年、織田信長が家臣の明智光秀による反逆によって亡くなるとすぐ、秀吉は明智光秀を打倒して主君の仇を討ちました。彼は政治的な能力に劣っていた信長の息子たちにとってかわり、信長の後継者になりました。1590年、秀吉はすべての大名を服従させて天下を統一しました。信長とは異なり、秀吉はキリスト教の宣教師たちに寛容ではなく、彼らを日本から追放しました。しかし、彼はキリスト教徒の国との貿易は中止しなかったので、芸術や文化へのヨーロッパからの影響は続きました。
The above images are pictures of ‘Namban Byobu’( folding screen with the painting of Iberian traders), which is painted by Kano Naizen ( 1570 - 1616 ) in 1590’s. This piece consists of a pair of the left-hand and the right-hand screen. On the left-hand screen, the scene is painted that Iberian ships sail out of a port in their motherland, and the right-hand screen shows the scene that the ships sail into a port in Japan and Iberian traders get on shore. Clothes of Iberian traders, various treasurable products and exotic animals are painted so minutely on the gilded screen. This screen is one of masterpieces representing ‘Namban Art’.
上の画像は狩野内膳によって1590年代に描かれた「南蛮屏風」(イベリア商人を描いた屏風)です。この作品は左隻と右隻の一対の屏風で構成されています。一方の屏風には、イベリア人の船が彼らの祖国の港を出港する様子が描かれており、もう一方の屏風は船が日本の港に入り、イベリア商人たちが上陸する様子を示しています。イベリア商人たちの服装や様々な高価な商品、エキゾチックな動物たちが金箔を貼られた屏風に非常に細密に描かれています。これらの屏風は「南蛮芸術」を代表する傑作のひとつです。
In 1598, Toyotomi Hideyoshi died and his son Hideyori succeeded to him, but Hideyori was too young, so major lords took counsel together to govern the country on behalf of him. Tokugawa Ieyasu was most powerful among them and he gradually got to seem like the top leader of the country. Ishida Mitsunari, who was a retainer of Hideyoshi, and his fellows intended to defeat Ieyasu, but in 1600, Ieyasu defeated Mitsunari at the battle of Sekigahara to extinguish the group opposed him. In 1603, Ieyasu was appointed to Shogun and founded the new Shogunate. But the Toyotomi family thought that Ieyasu originally had been a subordinate and kept refusing to serve him. In 1614 - 1615, Ieyasu attacked the Toyotomi family to destroy them, and established complete control over the whole country. Tokugawa Ieyasu was so thoughtful and patient, so he learnt much from success and failure of Oda Nobunaga and Toyotomi Hideyoshi and established a system that enable his descendants to rule the country longer and more stably. For more than two hundred years after that, Japan had experienced few wars and kept peace.
1598年、豊臣秀吉が亡くなると、息子の秀頼が後を継ぎましたが、彼は幼かったため、有力大名たちが合議によって政治をおこないました。徳川家康が彼らのなかで最も有力であり、次第に彼が最高権力者であるかのように見られるようになりました。秀吉の家来であった石田光成らは家康を打倒しようとしましたが、1600年、関ヶ原の戦いで家康が三成を破り、家康に反対する勢力はなくなりました。1603年、家康は天皇から将軍に任じられ、新たな幕府を開きました。しかし、豊臣家は家康は本来、自分たちの家来であると考え、彼に臣従することを拒否し続けました。1614~15年、家康は豊臣家を攻撃して滅ぼし完全な全国の支配を確立しました。徳川家康は非常に思慮深く忍耐強かったので、織田信長や豊臣秀吉の成功と失敗から多くを学び、自分の子孫がより長く安定して国を支配することを可能にする制度を確立したのです。以後、200年以上、日本はほとんど戦争を経験することなく、平和を維持し続けました。
In 1639, Tokugawa Shogunate completely prohibited Iberian ships from visiting Japan and limited its trading with foreign countries to the Netherlands and China. Today, this policy is called ‘seclusionism’. The seclusion policy brought an end to the age of ‘Namban Art’. The image below is a picture of ‘Painting of Trading with Foreign Merchants’, which was painted by unknown painter in the latter half of 17th century. In the painting, we can see a port town bustling with Dutch and Chinese merchants, but cannot see missionaries and Iberian merchants. The scene is also painted that merchants bend the knees to goverment officials. This painting does not show gorgeous and exotic atomosphere like ‘Namban Byobu’, but shows the stable and peaceful society controlled by Tokugawa Shogunate.
1639年、徳川幕府はイベリア人の船の日本への入港を完全に禁止し、外国との交易をオランダと中国に限定しました。今日、この政策を「鎖国」と呼びます。鎖国政策は「南蛮美術」にピリオドを打ちました。下の画像は17世紀後半に描かれた作者不明の「南蛮人交易図」の写真です。この絵のなかではオランダ人や中国人の商人でにぎわう港町を見ることができますが、宣教師やイベリア商人を見ることはできません。商人たちが役人にひざまずいている場面も描かれています。この絵は「南蛮屏風」のような華やかで異国情緒あふれる雰囲気ではなく、徳川幕府によって統制された安定で平和な社会を示しているのです。
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